Esimiesviestintä



Esimiehillä on suuri vastuu viestinnän suhteen. Yleisesti esimiesten viestintään suhtaudutaan vakavammin kuin muualta tuleviin viesteihin. Viestien painoarvot ovat erilaisia. Työntekijät odottavat esimiehiltä tasapuolisuutta, asiallisuutta sekä täsmällisyyttä.

Esimiehen viestintävastuu organisaatiossa on usein suurempi kuin edes ajatellaan. Esimies mm. rekrytoi, perehdyttää, motivoi tai palkitsee ja toimii esimerkkinä viedessään tiimiä kohti tavoitteita. Esimiehen rooli on tärkeä myös yrityksen maineeseen liittyvässä ulkoisessa viestinnässä. Ajattelen kuitenkin, että tärkeintä on hallita sisäinen viestintä, ja keskittyä oman tiimin kehittymiseen.

Kun esimies viestii avoimesti ja jakaa tietoa nopeasti työntekijöille, herättää se luottamusta ja edistää positiivista työilmapiiriä. Kun työntekijät tietävät mitä on meneillään, heidän on helpompaa sitoutua ja ajatella eteenpäin. Jos asioista ei kerrota selkeästi, energiaa kuluu turhanpäiväiseen pohdiskeluun. Näin myös työtehokkuus todennäköisesti heikkenee. 

Työyhteisöviestinnän suurin haaste on varmasti se, että mitä tietoa jaetaan ja kenelle. Kaikesta tapahtuvasta ei tietenkään kannata ilmoittaa ihan jokaiselle. Ei siksi, että salaillaan, vaan kaikki tieto ei ole kaikille tarpeellista tai heidän työhönsä vaikuttavaa. Tärkeää on löytää se kohderyhmä jota asia koskee, ja kenelle tieto on oleellista.

Nykyään esimiehiltä vaaditaan myös sitä, että viestimistä tapahtuu niin sanotusti "alhaalta ylöspäin." Hyvä esimies osaa kuunnella ja ottaa palautetta vastaan kaikilta työntekijöiltä. Hyvä esimies sallii erilaiset näkemykset ja antaa mahdollisuuden keskustelulle sekä toisilta oppimiselle.





Esimies & Some


Vaikka yhteiskunnassamme on käyty läpi jo monia "skandaaleja" liittyen ihmisten julkaisuihin heidän sosiaalisessa mediassaan ja miten ne on vaikuttanut heidän työhönsä. Moni silti ajattelee sosiaalisen median olevan vain yksityiselämän alue, jossa kommunikoidaan ystävien ja perheen kanssa tai voidaan heitellä vain harmittomia vitsejä. Todella monella yrityksellä on kuitenkin esim. oma Facebook-sivu, twitter tai instagram. Useimmiten se kuitenkin on markkinointiviestinnän hallussa. Lähes poikkeuksetta kaikki viestintä sosiaalisessa mediassa on julkista, mikä tuo mukanaan paljon rajoitteita minkä tyylistä viestintää voidaan harrastaa. Mieletäni jokaisen, mutta erityisesti esimiehien on syytä harkita riittävällä tarkkuudella mitä he voivat sosiaaliseen mediaan julkaista. 

Tällä hetkellä yksi suosituimmista työelämässä käytetyistä somekanavista on LinkedIn. Siitä onkin muodostunut oiva työkalu esimiehille esim. rekrytointiprosessissa tai potentiaalisimpien hakijoiden löytämiseksi. 




Emma & Loviisa


Lähteet: 

https://www.akavalainen.fi/akavalainen/arjessa/esimiesverkosto/esimies_viestinta_ja_vastuu

kuva: https://hyplus.helsinki.fi/sisainen-viestinta-10-perusohjetta-johtajille-ja-esimiehille/





Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Työehdot

Työsuhde, sopimukset ja työmarkkinat

Yksityisyys ja tietosuoja